Piano og Refleksjoner har flyttet til www.piano-og-refleksjoner.com

 

Piano og refleksjoner – Håp, lys og nåde

|

Søndag 29. januar 19:30 inviterer vi til en halvtime med pianoballader, små refleksjoner og illustrasjoner rundt temaet håp, lys og nåde. Stallen er åpen fra kl 19.00, det blir en enkel servering. Fri inngang. Hjertelig velkommen!

Bønn

|

Last ned musikken (MP3)   …uten ord en gråt ett sukk en klage fra mørket gjenskinn av lys en takk uten ord …Herre hør vår bønn!   Til Piano og Refleksjoner Illustrasjon: Rolf Jansson Komposisjon, flygel, tekst: Øyvind Sundberg Opptak: … Les mer

Strange fruit

|

Last ned musikkfilen (MP3) Det kan være politisk og sosial sprengkraft i sang og musikk. “Strange Fruit” er et dikt som ble skrevet av den jødiske læreren Abel Meeropol fra The Bronx i USA. Det uttrykte hans sinne og fortvilelse … Les mer

Ved Jesu føter

|

Last ned filen Jeg har spilt sammen med Asgeir og Karl-Asbjørn på gudstjenester og samlinger i rundt 35 år, det vil si mesteparten av de årene som har gått siden vi flyttet til Horten i 1983. En rød tråd i … Les mer

Jesu bønn for Simon Peter

|

(Last ned musikken som MP3) Her er en instrumentalversjon av en sang vi av og til bruker i Arken ved påsketider. Melodien er bluesinspirert og ispedd et par mollakkorder. Sangteksten er hentet fra beretningen i evangeliene om Jesu ord til … Les mer

It might as well be spring

|

Jeg ble oppmerksom på denne lille perlen av en melodi når jeg lyttet til albumet “Last dance”, spilt inn av den eminente duoen Keith Jarret på flygel og Charlie Haden på bass. Albumet ble gitt ut i juni 2014, bare … Les mer

Se din konge kommer

|

Jesus sa mange ganger under sitt virke at hans tid ennå ikke var kommet. Derfor ba han ofte mennesker han hjalp, som opplevde helbredelse og under om å ikke fortelle dette til noen. Jesus var aldri ute etter folkets hyllest, … Les mer

Piano og refleksjoner: Du er alltid nær

|

  (Jesus), Jeg prøver å gripe Deg med tanken, men det glipper….. Jeg prøver å holde Deg fast med forstanden, men det er som Du forsvinner….. som vinden…. Jeg søker stillstand, harmoni og ro …da som en stille hvisken: kast … Les mer

Desperate Tongues

|

Den eldste dattera vår Kristine, var i Beirut 14. februar 2005, rett i nærheten da den tidligere libanesiske statsminister Rafik Hariri sammen med 22 andre ble drept i en bombeeksplosjon. Over hundre mennesker ble såret i denne grusomme hendelsen. For … Les mer

Åpning

|

  Vi ble tilkalt til sykehjemmet i Skien 1. juledag. Mor på 99 år, var blitt så svak. Det var klart livet var i ferd med å gå mot slutten. “I dag kommer Jesus og henter meg”, hadde hun sagt … Les mer

Piano og refleksjoner: Oppbrudd

|

Det er noe vemodig ved et oppbrudd. En epoke, en livsfase, et opphold…er over. På samme tid er det noe løfterikt. Et oppbrudd betegner noe nytt, en fornyelse, en ny anledning. Jesaja har en vakker tekst om dette, nedskrevet i … Les mer

Piano poem: Ved Min Ånd

|

Melodien og den tilhørende teksten til dette piano poemet ble skrevet tidlig på nittitallet. Musikk, tekst og Rolf Janssons illustrasjon, skal få lov å tale for seg. Med toner fra et flygel som kanskje kan trenge en liten justering i … Les mer

Piano poem: Frydesang

|

  Livet kan bli vanskelig, og sangen stilner. Men lovsangen i mitt indre dør ikke! Teksten nedenfor ble skrevet og sunget på en gudstjeneste i Arken forsommeren i 2011, etter lengre tids mørke i mitt eget liv. Enda en frydesang … Les mer

Piano poem: Jesus, Du kjenner meg

|

Jesus, Du kjenner meg, inn til det innerste så kjenner Du meg Du vet om meg, ingen avkrok, ingen tanke er skjult for Deg Og dypt der inne, finnes kilden med vann som renser og fyller med liv Jesus, Du … Les mer

Piano poem: Det er Du som må gjøre det

|

«Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.» 
Jesus oppfordrer ikke til et liv i passivitet med disse ordene. Han sier også:
«Ingen tenner en oljelampe og gjemmer den under en seng. Nei, man setter den på en holder, så de som kommer inn, kan se lyset.» 
Hans kall blir dermed å leve livet i et spenningsfelt hvor vi bringer Den hellige ånds åpenbaring fram i lyset ved å høre og handle på Hans ord, samtidig som vi bærer på bevisstheten om at vi er fullstendig avhengig av hans frelse, nåde og inspirasjon.… Les mer

Piano poem: Livsrytme

|

Gud er til stede i vårt ordinære dagligliv, i møter med mennesker, i samlivet med våre nærmeste, i Gudstjenesten og fellesskapet. Han er til stede i vår livskamp og livsglede, i våre nederlag, i vår sorg og glede.

Noen ganger må vi ha ekstraordinær hjelp for å se dette, slik patriarken Jakob opplevde da han drømte om stigen som nådde til himmelen. Da han våknet utbrøt han: «Sannelig, Herren er på dette stedet, og jeg visste det ikke!»… Les mer

Piano poem: Min sang

|

Herren er min styrke og min sang, han er blitt min frelse. (Salme 118, 14)
Dette uttrykker en sannhet som er over mine følelser og min dagsform. Et faktum! Jeg har tatt imot Jesu frelse og han har blitt min styrke og min sang!… Les mer

Piano poem: Guds fred

|

Herren la sitt ansikt lyse over deg
og være deg nådig!
Herren løfte sitt ansikt mot deg
og gi deg fred!… Les mer